|
Trgyilagosan a Natura 2000-rl
Gyakran tapasztalhat, hogy a Natura 2000 programrl olyan rsok jelennek meg, amelyek a program lnyegrl, cljairl nem nyjtanak rdemi tjkoztatst. Ehelyett cssztatsokat tartalmaznak, amelyek alkalmasak ennek a programnak a lejratsra. Ezltal a kormny elhibzott gazdasgpolitikja miatt kialakult feszlt kzhangulatot a termszetvdelem ellen fordtjk, holott ez a restrikcis-neoliberlis gazdasgpolitika a termszetvdelemnek is csak rtott. Arra is emlkeztetni szeretnk, hogy ppen a termszetvdelemnek ksznheten jelents unis tmogatsok rkeztek Magyarorszgra, amelyekbl komoly infrastrukturlis fejlesztsek valsultak meg.
A kzelmltban komoly szakmai- s sajtvihart kavart a mnfai nkormnyzatnak azon elkpzelse, hogy a telepls kolgiailag legrtkesebb rszn, a pcsi tkanyarban lv Natura 2000-es terleten n. lakparkot szeretett volna felpteni. Az rvnyben lv unios s hazai trvnyi elrsok gtat emeltek az tgondolatlan termszetkrostsnak. A Natura 2000 krl nem csitulnak hangok. Az albbiakban kzreadjuk Varga Zoltn debreceni professzor rst, amelyben jabb adalkot kapunk a hazai anomlikrl. (A szerkeszt: 2009.01.14.)
Trgyilagosan a Natura 2000-rl, avagy „borul-e a program?”
A 2009. janur 4-n, a Magyar Hrlapban megjelent cikk „krnyezetvdelmi kntsbe bjtatott” programrl r . A valsg viszont az, hogy a Natura 2000 programot az hvta letre, hogy Nyugat- s Kzp-Eurpa srn lakott, intenzv tjhasznlat orszgaiban a termszetkzeli lhelyek drasztikusan visszaszorultak s sztdaraboldtak. Mindez az lvilg sokflesgnek jelents cskkensvel jrt. Ezrt jellte meg a Eurpai Uni lhelyvdelmi Irnyelve azt a clt, hogy Eurpban 2010-ig meglltsa, vagy legalbbis jelentsen mrskelje a biolgiai sokflesg cskkenst, egyttal „megrizze s helyrelltsa a vadonl flra s fauna kzssgi jelentsg termszetes lhelyeinek s fajainak kedvez termszetvdelmi llapott.” E cl elrsnek az eszkze a Natura 2000 hlzat kijellse, vagyis az n. „klnleges termszetmegrzsi terletek”. E terleteket az lhelyvdelmi Irnyelv I. Fggelkben felsorolt veszlyeztetett lhelytpusok s/vagy a II. Fggelkben felsorolt, terleti vdelmet is ignyl, kzssgi jelentsg fajok alapjn jelltk ki. Teht az egsz kijells Eurpban s nlunk is szigoran szakmai alapon meghatrozott kritriumok alapjn trtnt. A trtnet teht elsdlegesen sem nem a termels korltozsrl, sem nem a fldszerzsrl, de mg nem is a pnzrl szlt, hanem a pnzben olykor nehezen kifejezhet termszeti rtkekrl, azok megrzsrl a kvetkez nemzedkek szmra.
< Natura 2000-es terlet a Baranya megyei Mnfn, Rkos-vlgy (Fot. Fazekas I.)
A megjelent cikk a terletek kijellst gy lltja be, mintha az „a legnagyobb titokban s elkpeszten gyorsan” trtnt volna. A valsg viszont az, hogy mr az 1999-2002-es kormnyzati ciklus alatt a teljes termszetvdelmi szakappartus, kutatintzetek s egyetemi tanszkek valamint civil szervezetek bevonsval jelents elkszt munka folyt, s konkrtan maguknak a terleteknek a kijellse is tbb, mint kt v alatt ment vgbe. Ezrt cfolnom kell azt a Kis Zoltn SzDSz-es politikusnak tulajdontott, s az emltett okok miatt „balkzrl” a polgri kormny termszetvdelmi intzkedseit is negligl nyilatkozatot, mely szerint a NATURA 2000-nek „sem az elksztse, sem a lebonyoltsa nem volt korrektl vgrehajtva”. Amennyiben az emltett politikus ltal vgzett (vagy koordinlt?) fellvizsglat clja az volt, hogy „megtallni az sszhangot a versenykpessget favorizl tmogatsi rendszer, a vidkfejleszts, az agrr-krnyezetgazdlkods s a tjfenntarts programja kztt”, akkor a legnagyobb sajnlattal kell megllaptanom, hogy ebbl „csupncsak” az maradt ki, amelyrl a NATURA 2000 program valjban szl, vagyis a termszetvdelem.
Ha arrl lenne sz, hogy a fentieknek a termszetvdelemmel val sszehangolst szeretnk ersteni, akkor ez dvzlend s megvalstand cl. Azonban ha ppen az EU-tagllamok szmra ktelez lhelyvdelmi Irnyelv cljai sikkadnak el, akkor aligha sajnlhat, ha ez a jelents az rasztalfikban vgzi. Ahol valban trtnhettek hibk, az egyrszt a terletek tulajdoni viszonyainak fldhivatali ellenrzse, illetve a tulajdonosoknak hivatalos kihirdets eltti kirtestse volt. Ami pedig a korltozsokat illeti: a vdett fajok s lhelyeik elpuszttsa az egsz programtl fggetlenl, mr korbban is trvnybe tkz cselekedet volt. A NATURA 2000 a korbbi helyzetet abban vltoztatja meg, spedig a gazdlkod javra, hogy a vdett fajok s vdett lhelytpusok fenntartsa, megrzse rdekben vgzett tevkenysgrt anyagi ellenszolgltatst lehet kapni.
A cikk emellett azt a ltszatot kelti, mintha a kormny egyoldalan intzkedhetne „az unis program talaktsrl”. Szerencsre nem ez a helyzet. Az lhely Irnyelvet nem lehet egyoldal intzkedsekkel „fellrni”. Amennyiben valamely Natura 2000-es terlet kijellse szakmailag tvesen trtnt, vagy bizonythatan kiemelt kzrdeket srt, akkor nyilvn megvan a lehetsge a szksges korrekcinak. Ami pedig a mvelsi korltozsokat illeti, ezek a hazai trvnyek szerint is vdett, az lhely Irnyelv I. s II. fggelkeiben felsorolt lhelytpusok, illetve fajok llomnyainak megrzst clozzk. Tekintettel arra, hogy ezek jelents rsznek fennmaradst ppen az kolgiai adottsgokkal harmonizl mvelsi mdok, pl. a legeltet llattarts, a hagyomnyos tjhasznlati mdok biztostottk, ezekkel a korltozsokkal nagyon jl „egytt lehet lni”, feltve, hogy a Natura 2000-es tmogatsi rendszer mkdkpess vlik.
Ami pedig a tmogatsok elmaradst illeti: itt valban komoly ksedelmek, bajok s ellenrzsi hinyossgok vannak. Egyik forrsuknak azt tartom, hogy a NATURA 2000-es terleteken vgezhet s vgzend tevkenysgeket a krnyezetvdelmi trca hatrozza meg, a tmogatsok kifizetse viszont egy msik „trcbl” trtnik, holott itt EU-s kritriumok alapjn megtlhet unis pnzekrl van sz. A kifizetsek jogossgt annak kellene elbrlni, aki meghatrozza az elvgzend kezelseket s a bevezetend korltozsokat.
A legfbb bajok gykere azonban mshol keresend! Sokkal inkbb szarvasmarha- s juhllomnyunk rendszervlts utni szisztematikus leptsben, tejiparunk katasztroflis „elprivatizlsban” kell bajaink gykert keresni, holott ppen NATURA 2000-es terleteink knlnak jelents tartalkokat az olcs, legeltetses llattartsra s a legel llatllomny kvnatos szintre val felfejlesztsre, hungaricum jelleg „bio”-termkek ellltsval egytt. Nem arrl van sz, hogy a Natura 2000 korltozn legelink hasznlatt s az llattartst! Sajnos, a hazai llatllomny vszes cskkense odig terjedt, hogy ma mr a nagy alfldi nemzeti parkjaink sem rendelkeznek a gyepeik kezelshez szksges mennyisg s fajtasszettel legel llattal! Nagyon is egy lehet rteni azzal a vlemnnyel, hogy a hazai llattartst „fel kellene futtatni”. Ezt ignyli a magyar termszetvdelem is. A tnyleges lehetsgekre azok a pldk mutatnak r, amelyek igazoljk, pldul a Bihari-sk Tjvdelmi Krzetben, a Zmolyi-medencben s msutt is, hogy a termszetvdelmi NGOkkal egyttmkd gazdlkodk eredmnyesen, anyagi hasznot termelve tudnak tevkenykedni.
Annak sem a Natura 2000 az oka, hogy az szaki-kzphegysghez csatlakoz hevesi-borsodi dombvidkeinken parlagon hagyott fldek ktelenkednek, elsegtve a kanadai aranyvessz, a parlagf s ms idegen eredet znnvnyek terjedst. Sajnos, annak ellenre, hogy ezeken a vidkeken roppant magas a munkanlklisg, a helyi lakossg legfeljebb abban tevkenykedik, hogy vrl-vre tavasszal felgyjtja ezeket a terleteket. Valban „aktivizlni” kellene ezeket a terleteket, mint ahogy lakossgukat is.
Mi lehet az oka mgis, hogy a NATURA 2000 terletek kijellst kritika, st gyanakvs s felhborods ksri? Ltok nhny okot erre is. A NATURA 2000 hlzat szakmai alapjainak ismertetse valban nem kapott kell nyilvnossgot, s ez fknt a sokak ltal nzett, hallgatott vagy olvasott mdiumokra igaz. Azt a lapot, amely trgyszeren ismertette a NATURA 2000 szakmai lnyegt, a TermszetBVR-t, sajnos, leginkbb csak a tanulmnyi versenyekre kszl dikok s tanraik forgatjk. Napilapjaink sokszor mr csak a visszssgokat jelzik, mert gy ltszik, mg mindig csak ez a „hrrtk”. Sajnos, ez a cikk is szmomra azt bizonytja, hogy egy vek ta a hazugsgok hljban s a hibs gazdasg- s szocilpolitika terhe alatt snyld orszgban mg a helyes clkitzs programok is ellentettjkre fordulhatnak!
Prof. Dr. Varga Zoltn egyetemi tanr
Debreceni Egyetem, TTK, Evolcis llattani Tanszk
4010 Debrecen, Egyetem-tr 1.
zvarga@tigris.unideb.hu
| |